Údržba a nabíjanie oloveného akumulátora / autobatérie.
Dnes sa v prevažnej väčšine dodávajú autobatérie nabité. Pri olovených akumulátoroch však dochádza k procesu tzv. samovybíjania. Preto je dôležité batérie pravidelne nabíjať. Pri autobatériach dochádza k nabíjaniu počas jazdy. Ak sa však auto (kosačka, čln, ...) dlhšiu dobu nepužíva, je potrebné batériu občas nabiť nabíjačkou, nakoľko aj zdravá batéria sa po cca 3 mesiacoch sama vybije.
Štandardne sa doporučuje nabíjať olovené akumulátory / autobatérie prúdom I (A) = 0,1 C (Ah) kde C je kapacita autobatérie uvedená na jej štítku. Autobatériu je možné nabíjať aj vyšším prúdom, ale len do začatia plynovania batérie, potom je potrebné prúd znížiť.
Sulfatácia oloveného akumulátora
Pokiaľ sa zanedbá nabíjanie autobatérie a batéria je dlho vo vybitom stave, hrozí jej tzv. "sulfatácia". Sulfatácia je stav, ktorý je možné len veľmi ťažko zvrátiť. Je to jav pri ktorom sa na olovených doskách usádzajú kryštáliky síranu olovnatého a batéria zásadným spôsobom mení svoje vlastnosti.
Medzi hlavné znaky sulfatovaného akumulátora patria:
- plynovanie článkov už krátko po zahájaní nabíjania
- rýchle zahriatie batérie pri nabíjaní
- zväčšené svorkové napätie
- rapídna strata kapacity batérie
Sulfatáciu je možné len veľmi obtiažne odstrániť. Aspoň čiastočne sa dá odstrániť opakovaným nabíjaním veľmi malým prúdom: Inab (A) = 0,05 - 0,025 x C (Ah)
Sulfatácia autobatérii je častou príčinou nesprávneho fungovania nabíječiek s aickým vypnutím po dosiahnutí nabitia. Je to preto, lebo sulfatovaná autobatérie krátko po zapnutí na nabíjanie vykazuje zvýšené napätie na svorkách a aický nabíjač to vyhodnotí ako úplné nabitie batérie.